تاریخچه ی کنکور

تاریخچه ی کنکور

تاریخچه ی کنکور

امروزه حدود نیم قرن (۴۸تا۹۶) از عمر کنکور در کشورمان می گذرد.آزمونی که در فراز ونشیب سا ل های نوپایی و بعد از گذران دوران جوانی،اکنون در دوران میانسالی و پختگی های به نسل ما رسیده است.

شاید هیچ کدام از ما کنکوری های دیروز و شما کنکوری های امروز کمترسری بر قسمت سرچ (Google)زده
و کلمه ی تاریخچه ی کنکور را سرچ کرده باشیم.جالب است بدانیم کنکوری که در اوایل دهه ی هشتاد   بیش  از یک میلیون شرکت کننده داشت و به مرور زمان از تعداد شرکت کنندگان آن در سا ل های اخیر کاسته شده است،در اولین دوره ی رسمی خود در سال ۱۳۴۸ ، ۴۷۷۰۳ نفر شرکت کننده داشته است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که قدمت برخی از دانشگا ه های ایران بیش تر از قدمت کنکور می باشد و قبل از برگزاری کنکور، هر دانشگاه به صورت مستقل اقدام به برگزاری و پذیرش دانشجویان می کرد؛ که می توان به دانشگاه هایی چون موارد زیر اشاره کرد.

دانشگاه تهران(آریا مهر)

دانشگاه صنعتی شریف(پلی تکنیک )

دانشگاه صنعتی امیرکبیر( ملی )

دانشگاه شهید بهشتی

به دلیل افزایش تعداد دانشگاه ها و ورود متقاضیان به دانشگاهها، در سال۱۳۴۷مسئولان وقت اقدام به تأسیس وزارت علوم کردند.

؛

قدمت برخی از دانشگا ه های ایران بیش تر از قدمت کنکور می باشد و  قبل از برگزاری کنکور، هر دانشگاه به صورت مستقل اقدام به برگزاری و پذیرش دانشجویان می کرد

در نخستین آزمون، ۱۲ دانشگاه با ۳۰ رشته ی تحصیلی وجود داشت که داوطلبین می توانستند از این میان ۱۰ رشته را انتخاب کنند. سؤالات اولین دوره ی کنکور، به صورت سؤالات کوتاه پاسخ  طراحی شده بودند

نهایی ششم متوسطه و ضوابطی از جمله نوع مدرک، سهمیه ی منطقه و جنسیت هم در قبولی داوطلبان تأثیر داشت در سال ۱۳۵۷ قبولی تنها به نتایج کنکور محدود شد. اولین آزمون سراسری پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ برگزار شد. با انقلاب فرهنگی، دانشگاه ها و به تبع آن کنکور به مدت ۳ سال تعطیل شد

بعد از انقلاب فرهنگی کنکور در سال ۱۳۶۱ و در رشته های پزشکی، فنی و مهندسی،کشاورزی، الهیات و معارف اسلامی برگزار شدو این روند تا سال ۱۳۷۱ ادامه یافت. به مرور زمان، با تأسیس دانشگا ه های پیام نور ، مراکز تربیت معلم و غیرانتفاعی و با ایجاد نظام جدید متوسطه و تقسیم ۴ سال دبیرستان به ۳ سال متوسطه جدید متوسطه و تقسیم ۴ سال دبیرستان به ۳ سال متوسطه و یک سال پیش دانشگاهی موضوع کنکور پیچیده تر شد.

در سال های اول، آزمونی برای ورود به مقطع پیش دانشگاهی پیش بینی شد که دو سال بعد این کنکور به شرط معدل تغییر یافت.بعد از مدتی نیز این سد برداشته شد و تنها سد کنکور برای داوطلبین باقی ماند

در طی این سال ها و با تغییر نظام آموزشی، همان طور که می دانیم اکنون کنکور در پنج رشته ی علوم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، زبا نهای خارجی و هنر به صورت جداگانه و چهار گزینه ای برگزار می شود.  در سا لهای اخیر و با تغییر نظام آموزشی، سعی بر آن شده است که از فشار کنکور کاسته و روش پذیرش بر اساس سابقه ی تحصیلی در وران دور هی دوم متوسطه را جایگزین آن کنند.

ما باید منتظر بمانیم آزمون سراسری طی سا لهای آینده دچار چه سرنوشتی خواهد شد.تغییری آرام و گاه ناگهانی که باعث پختگی این آزمون در طی سال ها شده است.

با آرزوی آینده ای روشن برای جوانان با استعداد این مرز و بوم

نظرات

  • احسان
    2 اردیبهشت, 1397

    سلام چه تاریخچه درازی داره این کنکور مرسی از مطالب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *